Wellness eller ätstörning?

Viktnedgång måttbandFasta dig frisk, skriver vi i ett inlägg här. Varpå vi fortsätter med att berätta om den då nya dieten “5:2”. Dieten ifråga går ut på att man sätter kroppen i svältläge 2 dagar i veckan. Då får man äta max 500 kalorier (om man är tjej) och resten av veckans dagar får man äta som man vill. Även fast det rekommenderas att man ändå inte äter för mycket. Dieten har blivit mycket hyllad och många säger att den fungerar otroligt bra.

Och detta är bara en av många dieter som har kommit de senaste åren. Vi lever i en tid där hälsa ska vara främsta fokus, vilket då innebär att en ska tänka på vad man äter, tänka på vad man dricker och regelbundet träna och dricka hälsoshot.

Det är bra att man ska ta hand om sin kropp. Det är bra att bry sig om sitt eget mående. Men – som man skriver i den här debattartikeln från Aftonbladet – gränsen mellan wellness och ätstörning kan vara hårfin. Kvinnan bakom artikeln är Caroline Jägerfeld som själv har problem med ätstörningar. Hon brukade sig att hon inte tyckte om pizza, men i själva verket var pizza någonting hon valde bort för att inte äta någonting onyttigt: för att inte gå upp i vikt. Och många är det som går på diet efter diet med tanken att de ska vara nyttiga och leva hälsosamt när de snarare svälter sig själva och utsätter kroppen för stora prövningar.

Var går gränsen?

Det går inte att säga var gränsen går, det handlar om fall till fall. Men ett som är säkert är: om du konstant tänker på din vikt, om du väljer bort saker du egentligen vill äta för att du inte får eller kan, om du mår dåligt när du tänker på din vikt, när du inte ser framgången med din träning och hälsosamma livsstil. Då har du ett problem, det kan en nästan säga med säkerhet. Hur långt problemet  har gått, det kan man inte avgöra dock. Ta tag i det innan det är försent bara, det kan bli ett problem du måste bära på resten av livet.