Ordet ”vitamin” innehåller latinets ord för liv, ”vita” och det beskriver ämnet väl då vitaminer främjar och bygger upp livet. Alla vitaminer är essentiella för att en människa ska kunna fungera normalt, och varje sort är ansvarig för specifika områden: A för hud och ben, B för tillväxt, C för immunförsvaret osv.

Medan de flesta vitaminer kan tillgodoses av kroppen genom en bra och varierad kost, så har D-vitamin den unika egenskapen att framförallt bildas då huden kommer i kontakt med solljus. Även om det finns vissa mat-källor för ämnet så är de ganska få och oftast inte tillräckliga, vilket gör att många nordbor riskerar att få brist på just D under det mörka vinterhalvåret. Av den anledningen är det en god idé att ta tillskott som enkelt kan införskaffas på https://www.vitalplus.se/d-vitamin-bast-i-test/ så att kroppen och sinnet kan hållas i toppform.

Vad gör D-vitamin?

Som med det mesta i kroppen så har D inte bara en enda funktion och ”samarbetar” dessutom med andra vitaminer och mineraler. De huvudsakliga områdena är dock de följande:

  • Starkt skelett och friska tänder. Då D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium kan brist leda till uppmjukade och svaga ben och tänder.
  • Hjärta och hjärna. D-vitamin främjar hela det centrala nervsystemet och stärker även muskler, inte minst hjärtat.
  • Skydd. Individer med genomgående bra nivåer av D-vitamin tycks få ett naturligt skydd mot allehanda sjukdomar, inklusive vissa cancerformer och MS. Det pågår även forskning om sambandet mellan brist på D-vitamin och ökad risk att smittas av influensa och förkylningar.

Vem löper risk för brist?

Förutom människor som lever under mörka förhållanden, till exempel nordbor under vintern eller de som natt-arbetar, så löper även veganer större risk för att få brist. Det beror på att kost-källorna till D-vitamin framförallt är animaliska, till exempel ägg, mjölk och vissa typer av fisk. Även personer med mörkare hud kan få brist och förmågan att bilda ämnet brukar minska med åldern.

kosttillskottAndra viktiga ämnen

Förutom D-vitamin så behöver kroppen många andra näringsämnen, inte minst viktiga fetter som Omega-3, som framförallt hittas i fet fisk. Omega-3 är mycket nyttigt för både hjärnan och humöret, och främjar det allmänna välmåendet. Det går utmärkt att ta Omega-3 i kombination med D-vitamin, och det finns olika kosttillskott som kombinerar dem bägge två.