Stress på jobbet– hot mot hälsan

Stress är ett allt vanligare problem på svenska arbetsplatser, men som tur är finns sätt att undvika att stressen gör en sjuk både från arbetsgivarens sida och genom att själv arbeta med att förhindra att stressen tar över – och det kan en göra genom motion, bra kost och rätt tillskott av vitaminer.

stress jobb kontorAllt fler svenskar sjukskrivs varje år på grund av stressrelaterade problem på arbetsplatsen och detta har gjort att just stress kommit att bli den absolut vanligaste orsaken till sjukskrivning. Bland annat skriver Dagens Nyheter om hur detta också ökar i en rasande fart, något som talar sitt tydliga språk i statistiken. Bara mellan åren 2012 och 2014 ökade antalet sjukskrivningar på grund av stress med hela 70 procent, något som gör att det är hög tid att reagera. Och reagera är just vad Arbetsmiljöverket faktiskt gjort genom sin nyligen implementerade föreskrift om hur arbetsgivare ska arbeta mot att förhindra den arbetsrelaterade ohälsan runt om i landet, något man kan läsa mer om på Arbetsmiljöverkets hemsida. Kortfattat förtydligar föreskriften arbetsgivarens ansvar kring organisatorisk och social arbetsmiljö, och ställer upp en rad olika regler för hur den psykosociala arbetsmiljön ska behandlas vars punkter är viktiga verktyg för att motverka just stress. Men det är inte bara arbetsgivarens ansvar att sänka stressen på arbetsplatsen, och det är heller inte bara arbetsgivaren som har möjlighet att påverka – även du själv kan mångt om mycket slå ett slag för att minska stress och stressrelaterade problem i din vardag på enkla sätt.

Så undviker du att bli sjuk av stress

Fitness girl jogging through the woods in summer.

Visst går det att minska sin egen risk för att drabbas av stressrelaterade problem. Först och främst handlar det om att ta tag i sin allmänna hälsa och faktiskt se till att äta rätt kost, få tillräckligt med sömn och motionera för att förhindra stillasittande som leder till en rad olika problem såsom hjärt- och kärlsjukdomar, övervikt och andra saker som inte är speciellt välgörande för din allmänna hälsa. Men visst går det också att få lite hjälp å traven med detta. Ett tips är till exempel att läsa in sig på om det kanske är några mineraler eller vitaminer som man inte får i sig tillräckligt av, något man också kan kontrollera hos sin husläkare, och för att få i sig dessa finns en rad olika kosttillskott att välja bland. Saknar man exempelvis D-vitamin, Omega-3 eller Selen kan man bland annat ta Vitaepro, vars fördelar man kan läsa mer om på vitaepro.se. Men saknar man istället järn, något som gör att kroppen inte producerar tillräckligt många röda blodkroppar som ger kroppen syre, kan det vara bättre med vanliga järntabletter och dessa kan man antingen få utskrivna av sin läkare eller köpa själv på hälsokostbutik. När man mår bättre blir stressen lättare att hantera utan att råka ut för stressrelaterade sjukdomar, men viktigt är man vet hur man ska gå till väga för att just hantera stress – speciellt på jobbet och det är något som överläkaren Kristina Glise tipsar om i Göteborgs Posten:

  1. Prioritera arbetsuppgifterna genom att se vad som är viktigast och lägg mindre viktiga ting åt sidan.
  2. Tillåt dig själv avkoppling – alla behöver ett break så se till att återhämta dig ordentligt och ta aldrig jobbet med hem.
  3. Rannsaka dig själv och hitta orsakerna till stressen du känner – vet du inte vad du är stressad över kan det vara svårt att bota stressen och det kan vara svårt att hitta denna orsakskälla själv, så våga prata med någon om hur du mår.