Genom att se över din levnadsvanor kan du förbättra din hälsa avsevärt. Att träna regelbundet ger ännu fler positiva hälsoeffekter. Genom att vara fysiskt aktiv minst 30 minuter om dagen ökar du dina chanser att få leva ett långt liv.

Att träna eller motionera är viktigt för att kroppen. Kroppen är gjord för rörelse och aktivitet. Träning är positivt både för kroppen och själen. Positiva effekter som träningen ger är att du blir piggare, sover bättre, kroppen blir starkare och du får förbättrat självförtroende.

Proteinpulver för musklerna

musklerAtt äta en bra och varierad kost är viktigt för att må bra. Ibland behövs extra kosttillskott för dig som tränar mycket eller mot ett specifikt mål. Proteinpulver är ett kosttillskott och består av koncentrerat protein från antingen animalisk eller plantbaserad råvara. Från allra första början var proteinpulver vanligt i bodybuilding och andra styrkesporter för att tillföra extra protein. Idag används proteinpulver av alla olika typer av idrottsutövare. Proteinpulver används ofta för att det kan ha en positiv inverkan på muskeltillväxten men även för viktnedgång. Det finns massor av olika proteinpulver för den som tränar regelbundet.

Många positiva effekter av träning

Att träna är viktigt för din hälsa och för att du ska må bra. Genom att träna stärker du musklerna i kroppen som i sin tur skyddar lederna och skelettet från skador. Förutom kroppen är det även positivt för din mentala hälsa. Tack vare att blodcirkulationen förbättras med träning så ökar prestationsförmågan. Du kan även förebygga och sänka dina stressnivåer genom regelbunden motion. Den största fördelen med träning är att du ökar chanserna till att få leva ett långt liv.

Variera träningen

Träna helst cirka 30 minuter om dagen. Du ska bli varm och få en pulsökning för att dra nytta av det positiva effekterna som träningen ger. Det är viktigt att variera din träning för att alla muskelgrupper ska bli aktiverade. Det är bra att växla mellan styrketräning och konditionsträning för optimal effekt.

Tips på olika träningsformer:

  • Cirkelträning
  • Löpning
  • Längdskidor
  • Spinning
  • Styrketräning
  • Stavgång
  • Simning

Förbättra dina levnadsvanor

Levnadsvanor som sömn, stress, rökning och alkoholintag är faktorer som kan bidra till en försämrad hälsa. Men genom att ta hand om dig och din kropp genom att äta bra mat, träna, stressa mindre och sova ordentligt kommer du förbättra ditt mående och öka dina chanser att hålla dig frisk och kry.